-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:666 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

ديدگاه قرآن دربارة برخورد حضرت عيسي(ع) با مساله جهاد چيست؟
قرآن كريم درباره حضرت مسيح(ع) ميگويد: وقتي كه عيسي(ع) ظهور كرد منطق انبياي گذشته مخصوصاً موسي(ع) را تصديق نمود: «مُصدِقاً لِما بَين يديّ مِن التوراة» صف/6 نقطه بارز و برجسته زندگي كليم خدا تشكيل حكومت بود. نبرد دراز مدّت، درگيري با آل فرعون، زد و خورد و مانند آن براي همين هدف بوده است. معناي تصديق سنّت حضرت موسي(ع) توسط پسر مريم(ع) تصديق جنگ او با آل فرعون و مشروع دانستن تحمل سختي و نبرد دراز مدّت او براي تشكيل حكومت است.

از اين گذشته يكي از سورههاي مدني قرآن كريم سوره «صف» است. اين سوره در حقيقت سوره جنگ است چون سراسر آن صحبت از جنگ و تشويق به مبارزه و نبرد ميكند. در ابتدا ميفرمايد: «إِنّ الله يُحبّ الّذين يُقاتلون في سبيله صفّاً كَأنّهم بُنيان مَرصوص» (همان، آيه 4)؛ خداي سبحان مرداني كه چون بنيان فولادين در راه دين بايستند و فداكاري كنند را ، دوست ميدارد. در وسط آن از جهاد به عنوان تجارت با خدا نام ميبرد: «يا أيّها الّذين ءامَنو هَل أَدلكم عَلي تِجارةٍ تُنجيكم من عَذابٍ أَليم * تُؤمنون بِالله و رَسوله و تُجاهدون في سَبيل الله بِأموالكم و أَنفسكم ذلكم خَير لكم إِن كُنتم تعلمون» (همان، آيات10 و 11.)؛ [اي كساني كه ايمان آوردهايد آيا ميخواهيد شما را به تجارتي سودمند، كه شما را از عذابي دردناك نجات ميدهد، هدايت كنم؟ آن تجارت ايمان به خدا و رسول او و جنگ در راه او با مال و جان است].

در پايان آن ميفرمايد: «يا أَيّها الّذين ءامنوا كُونوا أَنصار الله كَما قال عيسي بن مريم لِلحواريين مَن أَنصاري إِلي الله قال الحَواريون نَحن أَنصار الله فأمنت طائفةٌ مِن بَني اسرائيل و كَفرتْ طائفةٌ فَأَيّدنا الَّذين ءامنوا عَلي عَدُوهم فَأصبَحوا ظاهرين» (همان، آيه14) در اين آيه خداوند به ما دستور ميدهد كه مثل شاگردان خاص و حواريين عيسي(ع) باشيد. وقتي كه آن حضرت خطاب به آنها فرمود: كيست كه مرا به سوي خدا ياري كند؟ حواريون عرض كردند: ما ياوران راستين شما هستيم. در اين خلال عدهاي مؤمن و عدهاي كافر شدند و نبرد شروع شد، ولي ما آن حواريين و اصحاب خاص و خالص را ياري كرديم در نتيجه آنها بر دشمنانشان پيروز و ظفرمند شدند.

در جاي ديگر ميفرمايد: «فَلمّا أَحسّ عيسي مِنهم الكُفر قال مَن أنصاري إِلي الله قال الحواريون نَحن أَنصار الله ءامنا بالله و اشْهد بِأنّا مُسملون» آل عمران/52؛ [وقتي عيسي(ع) كفر را از ناحيه مردم بني اسرائيل احساس كرد، خطاب به اصحاب خود فرمود: كيست كه مرا در راه رسيدن به اهداف الهي ياري كند؟ حواريون گفتند: ما ياوران خدا هستيم و ترا ياري خواهيم كرد و شاهد باش كه ما تسليم فرمان خدا هستيم.]

بنابراين، چهرهاي كه آيات اين سوره و آيات سور ديگر قرآن كريم از مسيح بن مريم(ع) معرفي ميكند چهرهاي است كه نه تنها مبارزات خستگيناپذير كليم حق را امضا ميكند، بلكه خود نيز، اهل نبرد و داراي روح سازش ناپذيري و مقاومت در مقابل ظلم و ستم است. ولي وقتي كه صاحبان انجيل محرّف به معرفي او ميپردازند در معرفي او و آيينش، نغمه شوم جدايي دين از سياست را سر ميدهند. گاهي به اين عنوان كه، كليسا كاري با حكومت ندارد، تماشاچي صحنههاي ظلم و ستم هستند و گاهي هم برخي از آنها به عنوان مزدورِ مستورِ بيگانگان فعاليت ميكنند. در حالي كه طبق معرفي قرآن كريم، مسيح(ع) و مسيحيت نه تنها بيگانه با جنگ و نبرد نبوده، بلكه طبق آن برهان عقلي و اين شاهد نقلي، مسيح(ع) همواره در مبارزه و جنگْ سر و كار جدّي و تنگاتنگ با متجاوزان داشته است. در عين اين كه رحمت او بر غضبش غالب بود.

: آية الله جوادي آملي
حماسه و عرفان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.